Η χρήση του υγραερίου για την κίνηση οχημάτων (autogas) είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια στην αγορά αυτοκινήτου. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η υγραεριοκίνηση χρησιμοποιείται σε πάνω από 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 3% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων, αποτελώντας το πιο ευρέως διαδεδομένο εναλλακτικό καύσιμο. Ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Πολωνία, αλλά και η Τουρκία, η Ιαπωνία και η Αυστραλία, όπου συναντάται ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό αυτοκινήτων που κινούνται με υγραέριο!
Στην Ελλάδα, παρ'ότι η υγραεριοκίνηση είναι νομιμοποιημένη για όλα τα οχήματα, σύμφωνα με το νόμο 2773 του 1999, ο αριθμός των αυτοκινήτων που επέλεγαν να κινηθούν εναλλακτικά με καύσιμο το υγραέριο ήταν σημαντικά χαμηλότερος από το μέσο όρο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών.
Κατά τη διάρκεια του 2010 όμως, ο ρυθμός αύξησης των αυτοκινήτων που πλέον επιλέγουν το υγραέριο ως εναλλακτικό καύσιμο της βενζίνης έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθώς η υγραεριοκίνηση ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε δύο βασικά θέματα:
- στην σημαντική οικονομία σε σχέση με βενζίνη και πετρέλαιο.
- στην προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των ανθρώπων, ιδιαίτερα σε αστικά περιβάλλοντα, λόγω της μειωμένης εκπομπής ρύπων και αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου[1]
Υγραέριο στην ελληνική αγορά! Απαντήσεις:
1. Το υγραέριο για οχήματα που διατίθεται στη χώρα μας εισάγεται από το εξωτερικό ή προέρχεται από εγχώριες παραγωγικές διαδικασίες;
Το υγραέριο για οχήματα που διακινείται στα πρατήρια καυσίμων προέρχεται από τις εγχώριες μονάδες διύλισης πετρελαίου. Τα τοπικά διυλιστήρια παράγουν τα υγραέρια όλων των χρήσεων κατά την κλασματική απόσταξη του αργού πετρελαίου.
2. Τι ποσοστό της συνολικής αγοράς αφορά σήμερα η υγραεριοκίνηση;
Η υγραεριοκίνηση εκτιμάται ότι αφορά λιγότερο από το 2% του συνόλου των καυσίμων που προορίζονται για την κίνηση οχημάτων, έχοντας όμως αυξητική τάση, καθώς συνδυάζει και εξασφαλίζει στον καταναλωτή χειροπιαστά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
3. Aυτή τη στιγμή υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός πρατηρίων, που παρέχουν στους οδηγούς υγραέριο. Πρόκειται να αυξηθούν σύντομα; Yπάρχει πρόβλεψη για περαιτέρω επενδύσεις στο κομμάτι αυτό;
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 42 πρατήρια στην ελληνική επικράτεια που μπορούν να εξυπηρετήσουν και να τροφοδοτήσουν αυτοκίνητα υγραερίου, ενώ υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τον κλάδο των πρατηριούχων υγρών καυσίμων για προσθήκη του υγραερίου στη γκάμα προϊόντων τους. Σε αρκετές περιπτώσεις στα πρατήρια λειτουργούν και συνεργεία μετατροπής των αυτοκινήτων βενζίνης σε διπλό καύσιμο, ενώ αναμένεται το δίκτυο αυτό να διευρυνθεί γρήγορα τα επόμενα χρόνια.
4. Πόσο ασφαλής είναι η χρήση υγραερίου στα αυτοκίνητα;
Η χρήση του υγραερίου στα ΙΧ και επαγγελματικά οχήματα είναι απόλυτα ασφαλής και νόμιμη (ΥΠ.ΑΠΟΦ. 18586/618 20/03/2000,εφ'οσον τα εξαρτήματα των συσκευών μετατροπής είναι δοκιμασμένα σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και είναι εφοδιασμένα με πιστοποιητικά καταλληλότητας. Το κύκλωμα τροφοδοσίας στο όχημα είναι κλειστού τύπου και δεν περνάει από το χώρο επιβατών, ενώ είναι κατάλληλα εφοδιασμένο με ειδικές διατάξεις ασφαλείας.
5. Πως τοποθετείται το υγραέριο στην αντίστοιχη δεξαμενή-ντεπόζιτο του αυτοκινήτου;
Όλα τα κιτ μετατροπής οχημάτων σε autogas περιλαμβάνουν μια φιάλη αποθήκευσης που τοποθετείται στο χώρο αποσκευών. Η τελευταία τεχνική είναι η χρήση μιας δακτυλιοειδούς δεξαμενής που προορίζεται για το χώρο της ρεζέρβας. Η πλήρωση της δεξαμενής στο αυτοκίνητο γίνεται μέσω της ειδικής αντλίας των πρατηρίων autogas, η οποία συνδέεται με το στόμιο πλήρωσης που είναι ευδιάκριτα τοποθετημένο πάνω στο αυτοκίνητο.
6. Τι συμβαίνει στην περίπτωση που ένα αυτοκίνητο ξεμείνει από υγραέριο μακριά από πρατήριο ανεφοδιασμού;
Όλα τα αυτοκίνητα που κάνουν χρήση υγραερίου κίνησης έχουν δυνατότητα με ένα διακόπτη να αλλάζουν την επιλογή του καυσίμου από υγραέριο σε βενζίνη. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το καύσιμο που επιθυμεί ακόμα και κατά την οδήγηση.
7. Χρειάζεται συντήρηση το σύστημα τροφοδοσίας υγραερίου στον κινητήρα;
Η τακτική συντήρηση του συστήματος τροφοδοσίας υγραερίου γίνεται από εξουσιοδοτημένα συνεργεία και ποικίλει ανάλογα με τον κατασκευαστή.
8. Πόσο στοιχίζει η τιμή του υγραερίου κίνησης σήμερα;
Η σημερινή τιμή πώλησης του υγραερίου κίνησης κυμαίνεται από 0,65 έως 0,70 ευρώ/λίτρο. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται οικονομία μεγαλύτερη του 40% σε σχέση με την τρέχουσα τιμή της βενζίνη.
9. Για να χρησιμοποιηθεί υγραέριο σε ένα αυτοκίνητό, πρέπει αυτό να αγοραστεί με προδιαγραφές υγραεριοκίνησης από το εργοστάσιο, ή μπορώ να αλλαχθεί το ήδη υπάρχον βενζίνης, σε μικτή χρήση βενζίνης-υγραερίου; Ποιος πραγματοποιεί τέτοιες μετατροπές;
Για να χρησιμοποιήσετε υγραέριο στο αυτοκίνητο σας δεν απαιτείται η αγορά νέου αυτοκινήτου από το εργοστάσιο. Η μετατροπή του οχήματος σας σε υγραεριοκίνητο είναι μια απλή διαδικασία που γίνεται από εξουσιοδοτημένα συνεργεία και συνοδεύεται με εγγύηση για το κιτ μετατροπής. Όλα τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα έχουν τη δυνατότητα να μετατραπούν σε υγραεριοκίνητα ενώ ταυτόχρονα μπορούν, με το πάτημα ενός διακόπτη να κινηθούν με βενζίνη..
Στην Ευρώπη υπάρχουν μεγάλες βιομηχανίες αυτοκινήτων όπως η Opel, η Ford, η Citroen, η Daihatsu, η Fiat, η Mercedes, και η Nissan που κατασκευάζουν εργοστασιακά υγραεριοκίνητα μοντέλα, τα οποία όμως δεν είναι ακόμα διαθέσιμα στην ελληνική αγορά.
10. Τα αυτοκίνητα με υγραεριοκίνηση, χρεώνονται με λιγότερα τέλη κυκλοφορίας;
Μολονότι, με την υγραεριοκίνηση επιτυγχάνεται σημαντικά χαμηλότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση, έως τώρα δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία που να επιτρέπει τη μείωση στα τέλη κυκλοφορίας για τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο.
11. Υπάρχει μυρωδιά στην καμπίνα ενός αυτοκινήτου που κινείται με υγραέριο;
Δεν υπάρχει καμία μυρωδιά στην καμπίνα του οχήματος που χρησιμοποιεί υγραέριο.
Με δεδομένα τα σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, την οικονομία σε σχέση με τα ανταγωνιστικά καύσιμα, αλλά και την τεχνολογία της μετατροπής των οχημάτων να βρίσκεται ήδη σε πολύ ανεπτυγμένο στάδιο, το υγραέριο κίνησης αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα ανάπτυξης για την ομάδα της Coral Gas, προς όφελος όλων των οδηγών.
coralenergy.gr