Δευτέρα, 19 Μαρτίου 2012

Η κρίση «έδιωξε» το νέφος


Σε κατακόρυφη μείωση των αερίων που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα του Λεκανοπεδίου Αττικής έχουν οδηγήσει η οικονομική κρίση, αλλά και οι νέες εξελίξεις στην τεχνολογία των αυτοκινήτων την τελευταία εικοσαετία. Ερευνα από το τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου δείχνει ότι, σε σχέση με το 1990, τα αέρια του άνθρακα που ρύπαιναν τον ουρανό της    Αττικής έχουν μειωθεί μέχρι και 67%, ενώ ανάλογη μεγάλη μείωση έχει καταγραφεί και στα επίπεδα άλλων επικίνδυνων για την ανθρώπινη υγεία ατμοσφαιρικών ρύπων, όπως τα οξείδια του αζώτου ή τα μικροσωματίδια, της τάξεως του 33% και 25%, αντίστοιχα.
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί στη χώρα μας, όσον αφορά τη διαχρονική εξέλιξη, αλλά και την ποιοτική σύσταση των αέριων ρύπων. Το πόνημα των Ελλήνων επιστημόνων επικεντρώνεται στους τοξικούς αέριους ρύπους που αποδεδειγμένα προκαλούν επιπλοκές στο αναπνευστικό και θεωρούνται υπεύθυνα για διάφορες παθήσεις, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα, το άζωτο και τα μικροσκοπικά αιωρούμενα σωματίδια, τα οποία έχουν υψηλή ικανότητα διείσδυσης στους πνεύμονες.

Πέραν από τα αυστηρά επιστημονικά αποτελέσματα, η έρευνα του Πολυτεχνείου έρχεται να αποτυπώσει και ένα συμπέρασμα με κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις. Εξαιτίας της μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής, στην ευρύτερη περιοχή του νομού Αττικής, τα αέρια που εκπέμπονταν στην ατμόσφαιρα της Αθήνας από τα εργοστάσια, σήμερα εντοπίζονται μόλις και μετά βίας!

«Ας μη γελιόμαστε. Ο παράγοντας των βιομηχανιών -τουλάχιστον για την ατμόσφαιρα της Αθήνας- δεν υφίσταται πλέον. Οι αέριοι ρύποι που προέρχονται από τις βιομηχανίες έχουν ελαχιστοποιηθεί, έως και εκμηδενιστεί», δηλώνει ο επικεφαλής της έρευνας, καθηγητής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, Ιωάννης Ζιώμας. 
     
Οι μεταφορές

Το σύνολο των εκπομπών για τα αέρια του άνθρακα που καταγράφηκαν στην Αττική για το 2010, ανήλθαν στους 296.246 τόνους. Από αυτούς, η μερίδα του λέοντος ανήκει στον τομέα των μεταφορών, καθώς στην κεντρική θέρμανση των κτιρίων αντιστοιχούν μόλις 1.256 τόνοι, ενώ στη βιομηχανία 9.879. Με άλλα λόγια, τα εργοστάσια έχουν... συνεισφορά μόλις 3,4% στο νέφος της Αθήνας. Όπως επισημαίνει ο Ι. Ζιώμας, η ποσοστιαία μείωση των βιομηχανικών αέριων ρύπων δεν μπορεί να μετρηθεί, καθώς τα προηγούμενα χρόνια, τις δεκαετίες του 1990 και του 2000, δεν είχε γίνει σχετική ανάλυση, ώστε να διαπιστωθεί η προέλευση των αερίων. «Παρ’ όλα αυτά, δεν πρέπει να έχουμε αμφιβολίες, καθώς η μείωση είναι σαφέστατη εξαιτίας της απομάκρυνσης των εργοστασίων από την Αττική και τη μείωση της παραγωγής. Σήμερα στην Αττική, η βασική πηγή της ατμοσφαιρικής ρύπανσης δεν είναι άλλη από τον τομέα των μεταφορών και συγκεκριμένα τα ιδιωτικά αυτοκίνητα», αναφέρει ο καθηγητής του Πολυτεχνείου. 

Το καλό νέο της έρευνας αφορά την ποιότητα της ατμόσφαιρας της Αττικής, η οποία παρουσιάζεται ιδιαίτερα βελτιωμένη σήμερα, σε σχέση με την εικόνα που επικρατούσε πριν από μία εικοσαετία. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αλλαγή των τεχνολογιών που αφορούν τα αυτοκίνητα. Αντιθέτως με τις εικασίες που έχουν αναπτυχθεί από το 2010, η οικονομική κρίση φαίνεται πως δεν έχει παίξει ρόλο στον περιορισμό των μετακινήσεων που κάνουν οι πολίτες με τα αυτοκίνητά τους στην Αθήνα και τα προάστιά της. Μπορεί οι εκπεμπόμενοι ρύποι να έχουν σημειώσει μεγάλη μείωση, ωστόσο τα χιλιόμετρα που διανύουν κατά μέσο όρο οι οδηγοί μέσα στον αστικό ιστό της πρωτεύουσας έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα, σχεδόν κατά 150%. 

http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=132401&catID=5 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...