Τετάρτη, 14 Δεκεμβρίου 2011

Αγοράζουν χύμα χωρίς... συσκευασίες


Σε ένα πρωτοποριακό μπακάλικο στο Λονδίνο φέρνουν από το σπίτι μπουκάλια και πάνινες τσάντες όπου βάζουν τα ψώνια τους


Πάρτε τα δικά σας δοχεία, κατά προτίμηση γυάλινα, γεμίστε τα με την ποσότητα που θέλετε, ζυγίστε τα, πληρώστε και... ναι, φθάνοντας σπίτι έχετε ήδη συσκευασμένα, χωρίς καμία επιβάρυνση για το περιβάλλον τα προϊόντα που επιθυμείτε να καταναλώσετε. Ξεχάστε τις πλαστικές ή ακόμη και χάρτινες συσκευασίες που κάθε φορά που καταναλώνετε ένα προϊόν καταλήγουν στα σκουπίδια. Εντάξει, μπορεί, αν ανήκετε στους καταναλωτές εκείνους που ανακυκλώνουν με ευλάβεια ότι ανακυκλώνεται, να αναρωτηθείτε προς τι όλο αυτό, αφού οι συσκευασίες ανακυκλώνονται. «Η χρήση ανακυκλώσιμων συσκευασιών είναι ήδη τόσο, μα τόσο ξεπερασμένη και πολύ πολύ ακριβή σε χρήμα και σε ενέργεια», έρχεται η απάντηση της Κάθριν Κόρνγουεϊ, ιδιοκτήτριας ενός μικρού μπακάλικου στην καρδιά του Λονδίνου, το οποίο αποφάσισε να καταργήσει τα συσκευασμένα τρόφιμα και να πουλάει μόνον χύμα προϊόντα στους πελάτες που έρχονται εξοπλισμένοι με δοχεία και πάνινες τσάντες. Η ιδέα για τη δημιουργία του Unpackaged γεννήθηκε από την ίδια την Κόρνγουεϊ, η οποία σκέφθηκε πως έτσι θα ήθελε να ψωνίζει τα τρόφιμα που καταναλώνει. «Ενθαρρύνουμε τους πελάτες μας να φέρνουν τα δικά τους δοχεία, διότι οι θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον είναι πολλές. Είναι μια πρακτική η οποία συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μειώνει δραστικά τη δημιουργία αποβλήτων και τελικά δημιουργεί μια νέα νοοτροπία στον καταναλωτή ο οποίος έτσι συμβάλλει στην ιδέα της βιώσιμης κατανάλωσης», τονίζει.
Η δύναμη της συνήθειας

Στην Ελλάδα, η εικόνα των μπακάλικων με τα τσουβάλια γεμάτα όσπρια ή ρύζι και τους τενεκέδες με τις χύμα ελιές δεν μάς είναι ξένη. Και όμως οι καταναλωτές, παρά το γεγονός ότι τα προϊόντα που διατίθενται χύμα είναι πολύ πιο φθηνά, φαίνεται να προτιμούν τα συσκευασμένα, καθώς αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια για την ποιότητά τους, εξηγεί ο Μιλτιάδης Σέμκος, ο οποίος διατηρεί οπωροπωλείο στο οποίο διατίθενται χύμα όσπρια και ρύζι. «Η ποιότητα δεν έχει καμία διαφορά με τα συσκευασμένα προϊόντα, είναι ίσως και καλύτερη. Ομως παρ' όλα αυτά είναι δύσκολο οι πελάτες να ξεφύγουν από τη συνήθεια της συσκευασίας», υπογραμμίζει.
Ωστόσο, παρά τις επιφυλάξεις που διατυπώνονται ως προς την ασφάλεια, κυρίως, των τροφίμων, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες μια νέα τάση περιορισμού της χρήσης συσκευασμένων προϊόντων. Ακόμη και μεγάλες πολυεθνικές, όπως η Coca - Cola, η Procter and Gamble και η Unilever, έχουν υιοθετήσει πρακτικές που έχουν στόχο τη μείωση των απορριμμάτων που δημιουργούνται από τις συσκευασίες, ενώ από το 2006 η αλυσίδα Wal - Mart ζητεί από τους προμηθευτές της να μειώσουν τις συσκευασίες όπου είναι δυνατόν.
Ομως, για τους δημιουργούς του In. gredients αυτό δεν ήταν αρκετό. Με το 40% των 700.000 τόνων απορριμμάτων που καταλήγουν στις χωματερές των Ηνωμένων Πολιτειών να αποτελούνται απο άχρηστες συσκευασίες, οι εμπνευστές του In. gredients αποφάσισαν να προχωρήσουν στη δημιουργία του πρώτου σούπερ μάρκετ που θα διαθέτει μη συσκευασμένα τρόφιμα στις Ηνωμένες Πολιτειες, στο Οστιν του Τέξας, και που αναμένεται σύντομα να ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό.
Το πείραμα στο Τέξας
Οπως τονίζει και στην ιστοσελίδα της (www. In. gredients. com) η ομάδα του πρωτοποριακού σούπερ μάρκετ ελπίζει να καταστήσει μια σειρά προϊόντων πιο προσιτά στους καταναλωτές, οι οποίοι θα μπορούν να αγοράσουν ακριβώς την ποσότητα που επιθυμούν, χωρίς παράλληλα να πληρώνουν για τη συσκευασία, η οποία, ανακύκλωση ή μη, καταλήγει στο καλάθι των αχρήστων. Για τη διευκόλυνση των καταναλωτών, στο κατάστημα θα διατίθενται και δοχεία τα οποία θα μπορούν να αγοράζουν και να χρησιμοποιούν ξανά και ξανά για τις αγορές τους. Για λόγους υγιεινής, ορισμένα τρόφιμα θα είναι συσκευασμένα, όμως οι πελάτες θα μπορούν κατα κύριο λόγο να φέρνουν τα δικά τους δοχεία, να τα γεμίζουν, να τα ζυγίζουν, να βάζουν μόνοι τους τις ετικέτες με όλα τα προϊόντα που μπορεί κανείς να βρει σε ένα κατάστημα ειδών διατροφής, με έμφαση στα βιολογικά, τοπικά και εποχικά προϊόντα. Οι εμπνευστές του In. Gredients ευελπιστούν, αν το πείραμα πετύχει στο Οστιν, να μεταφέρουν την ιδέα τους και σε άλλες πολιτείες, βάζοντας έτσι τις βάσεις για μια νέα εποχή στις συνήθειες του λιανικού εμπορίου τροφίμων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Ας σκεφτούμε απλά, ας σκεφτούμε μπροστά, ας καταργήσουμε τις συσκευασίες» είναι το μότο της προσπάθειας αυτής, την οποία έχουν ήδη αγκαλιάσει πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η WWF, η οποία στην ετήσια έκθεσή της τονίζει ότι αποτελεί ένα πρώτο μεγάλο βήμα προς την πλήρη κατάργηση όλων των άχρηστων συσκευασιών.

http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathglobal_1_05/12/2011_417419





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...