Σε εφαρμογή έχει τεθεί απo Κυριακή 1η Ιουλίου, ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τον οποίο το νέο βιολογικό λογότυπο της ΕΕ ευρωφύλλο – euroleaf) καθίσταται υποχρεωτικό σε όλα τα προσυσκευασμένα βιολογικά προϊόντα τροφίμων που παράγονται στα κράτη μέλη της Ε.Ε. και τα οποία συμμορφώνονται προς τα απαραίτητα πρότυπα. Υπενθυμίζουμε ότι η εφαρμογή ξεκίνησε μετά από μια διετή μεταβατική περίοδο που είχε ο κλάδος βιολογικών τροφίμων να συμμορφωθεί με τους νέους κανόνες επισήμανσης.
Επίσης το λογότυπο θα παραμείνει προαιρετικό για τα μη συσκευασμένα και τα εισαγόμενα βιολογικά προϊόντα. Δίπλα στον λογότυπο της Ε.Ε. θα συνεχίσει να επιτρέπεται η εμφάνιση άλλων ιδιωτικών, περιφερειακών ή εθνικών λογότυπων. Ποια είναι όμως η γνώμη όσων ασχολούνται με τον κλάδο για το νέο αυτό ευρωπαϊκό λογότυπο; Θα βοηθήσει τα προϊόντα; Υπήρξαν δυσκολίες στην εφαρμογή του; Έχουν ενημερωθεί οι καταναλωτές; Για όλα αυτά ο ΑγροΤύπος επικοινώνησε με εκπροσώπους εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο και αυτό το οποίο προκύπτει είναι ότι ενώ η διαδικασία έχει προχωρήσει χωρίς προβλήματα ο καταναλωτής δεν έχει ενημερωθεί επαρκώς.
Ειδικότερα, ο κ. Παναγιώτης Παπαδόπουλος Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Qways μας αναφέρει: «Υπήρχε χρόνος ώστε να ενημερωθεί ο κόσμος που έχει σχέση με τα βιολογικά προϊόντα. Από το 2010 που ανακοινώθηκε ο κανονισμός ήταν ενήμεροι για τα χρονοδιαγράμματα τα οποία θα έπρεπε να τηρηθούν μέχρι και το 2012».
Ανάγκη διαφημιστικής καμπάνιας
Και προσθέτει: «Ένα ακόμα σημείο στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ είναι ότι υπήρχαν πολλά σήματα για τα βιολογικά διότι ο κάθε φορέας στην Ευρώπη σε κάθε χώρα είχε το δικό του σήμα. Κάποια από αυτά οι καταναλωτές τα είχαν μάθει ενώ κάποια άλλα – καινούριων εταιρειών – δεν τα ήξεραν. Το να υπάρχει μια ομαδοποίηση κάτω από ένα brand χωρίς όμως να ομογενοποιείται και η δουλειά των φορέων είναι κάτι καλό. Επίσης θα πρέπει να γίνει μια καμπάνια ώστε ο καταναλωτής να μάθει για το “ευρωφύλλο” κάτι που τα δυο χρόνια αυτά δεν έχει γίνει, τη στιγμή που υπάρχει άφθονο υλικό για προβολή. Από το 2011 υπήρξε ο προγραμματισμός τα προϊόντα να μπορούν να φέρουν και το νέο λογότυπο. Αυτό που αλλάζει τώρα είναι ότι πλέον είναι υποχρεωτικό όλες οι ετικέτες να έχουν το νέο λογότυπο».
Χρειάζεται χρόνος για το βιολογικό κρασί
Ολοκληρώνοντας ο κ. Παπαδόπουλος συμπληρώνει: «Βέβαια υπάρχει ένα ζήτημα κυρίως στο κρασί, επειδή μένει για αρκετά χρόνια στο ράφι. Αυτό έχει ως συνέπεια ότι θα αργήσουν να μπουν σε όλες τις φιάλες ετικέτες.
Επίσης θα ήθελα να προσθέσω ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέξει ότι κάτω από το “ευρωφύλλο” αναγράφεται και ο κωδικός του φορέα (ο οποίος μπορεί να συνοδεύεται και από ένα ιδιωτικό σήμα) που έχει πιστοποιήσει το προϊόν. Επίσης αναγράφεται και η χώρα της πρώτης ύλης. Αν για παράδειγμα έχουμε ένα παστέλι και το σουσάμι είναι από την Συρία τότε κάτω από το “ευρωφύλλο” θα υπάρχει η ένδειξη “εκτός Ε.Ε.”».
Επίσης θα ήθελα να προσθέσω ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέξει ότι κάτω από το “ευρωφύλλο” αναγράφεται και ο κωδικός του φορέα (ο οποίος μπορεί να συνοδεύεται και από ένα ιδιωτικό σήμα) που έχει πιστοποιήσει το προϊόν. Επίσης αναγράφεται και η χώρα της πρώτης ύλης. Αν για παράδειγμα έχουμε ένα παστέλι και το σουσάμι είναι από την Συρία τότε κάτω από το “ευρωφύλλο” θα υπάρχει η ένδειξη “εκτός Ε.Ε.”».
Ίσως τα πολλά λογότυπα προκαλούν σύγχυση στον καταναλωτή
Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Νικολάου υπεύθυνος βιολογικών προϊόντων στην εταιρεία TUV Hellas αναφέρθηκε σε μια ακόμα παράμετρο μιλώντας στον ΑγροΤύπο. Συγκεκριμένα μίλησε για την ύπαρξη πολλών σημάτων σε μια ετικέτα: «Καταρχήν θεωρώ ότι το “ευρωφύλλο” είναι θετικό διότι διαχωρίζει τα προϊόντα με πιο ξεκάθαρο τρόπο. Παρόλα αυτά το να προσθέτουμε όλο και περισσότερα σήματα σε μια ετικέτα προϊόντος δεν ξέρω πόσο καλό μπορεί να είναι. Ενδέχεται άλλωστε από ένα σημείο και μετά να προκαλεί μια σύγχυση στον καταναλωτή.
Στην χώρα μας έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του “ευρωφύλλου” σε μεγάλο ποσοστό. Ίσως υπάρχουν κάποια προϊόντα τα οποία είχαν παραχθεί πριν από την υποχρέωση της χρήσης του νέου σήματος και βρίσκονται ακόμα στην αγορά αλλά σε πολύ μεγάλο ποσοστό οι επιχειρήσεις έχουν συμμορφωθεί».
Στην χώρα μας έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του “ευρωφύλλου” σε μεγάλο ποσοστό. Ίσως υπάρχουν κάποια προϊόντα τα οποία είχαν παραχθεί πριν από την υποχρέωση της χρήσης του νέου σήματος και βρίσκονται ακόμα στην αγορά αλλά σε πολύ μεγάλο ποσοστό οι επιχειρήσεις έχουν συμμορφωθεί».
Η ποιότητα και όχι τα σήματα κάνουν την διαφορά
Σε ερώτησή μας σχετικά με την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με το νέο λογότυπο ο κ. Νικολάου απάντησε: «Μόνο όσοι καταναλωτές ενδιαφέρονται από μόνοι τους έχουν ενημερωθεί. Οι υπόλοιποι μάλλον είναι υπό εκπαίδευση ακόμα.
Ολοκληρώνοντας ανέφερε: Δεν είμαι σίγουρος ότι μια καινούρια επισήμανση μπορεί να κάνει την διαφορά. «Αυτό που θα κάνει στην διαφορά είναι η ποιότητα των προϊόντων διότι αυτό περιμένει να δει ο καταναλωτής. Κατά την γνώμη μου τα σήματα παίζουν τον μικρότερο ρόλο».
http://www.agrotypos.gr/index.asp?mod=articles&id=73501
Ολοκληρώνοντας ανέφερε: Δεν είμαι σίγουρος ότι μια καινούρια επισήμανση μπορεί να κάνει την διαφορά. «Αυτό που θα κάνει στην διαφορά είναι η ποιότητα των προϊόντων διότι αυτό περιμένει να δει ο καταναλωτής. Κατά την γνώμη μου τα σήματα παίζουν τον μικρότερο ρόλο».
http://www.agrotypos.gr/index.asp?mod=articles&id=73501